Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Biografi Al-Khawarizmi

Jejak Pendidikan-Nama al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi. Selain itu dia dikenali sebagai Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusuf.  Al-Khawarizmi telah dikanali di Barat sebagai al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, Beliau dilahirkan diBukhara.  Pada tahun 780-850M berbagai ilmu berhasil dia abadikan dalam bentuk buku sehingga banyak orang menyampaikan bahwa diantara tahun tersebut merupakan masa kegemilangan al-Khawarizmi.  al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan 230M. Ada yang menyampaikan al-Khawarizmi hidup sekitar awal pertengahan kala ke-9M. Sumber lain menegaskan dia di Khawarism, Usbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.[1]

al-Ma’mun dia merupakan salah satu guru di Baitul Hikmah, yang dipercayai oleh khalifah sebagai orang yang mahir dibidang matematika sehingga sangat banyak karya dia berhasil diabadikan dan masih diperlukan dan dipakai masa kini, diantara sekian banyak sumbanga karya al-Khawarizmi yang masih dipakai kini adalah:

  1. Al-Jabr wa’l Muqabalah : dia telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.
  2. Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Beliau telah mengajukan contoh-contoh problem matematik dan telah mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan problem yamng dikemukakan oleh Neo. Babylian dalam bentuk dugaan yang telah dibuktikan kebenarannya oleh al-Khawarizmi.
  3. Sistem Nomor : Beliau telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada zaman sekarang.

Banyak lagi saperti dalam Bidang astronomi juga menciptakan al-Khawarizmi terkenal. Astronomi sanggup diartikan sebagai ilmu falaq pengetahuan ihwal bintang-bintang yang melibatkan kajian ihwal kedudukan, pergerakan, dan pedoman serta tafsiran yang berkaitan dengan bintang.[2].














sumber:

  1. www.google.com/url?q=http://tokohislam2u.tripod.com. Diakses pada 20 Januari 2014.
  2. https://duniainformasisemasa326.blogspot.com//search?q=biografi-al-makmun. Diakses pada 21 Januari 2014

Posting Komentar untuk "Biografi Al-Khawarizmi"